fredag den 9. maj 2014

Rhubarb crumble

Så er det rabarber tid. Jeg har i år 3 planter. Sidste år havde jeg 5, men 2 døde under flytning. Jeg havde ellers håbet at de kunne pynte i en kedelig del af haven.
Heldigvis lod jeg 3 planter stå. Den ene er plukke klar!
Jeg fik plukket nok til en crumble. Det er en af de bedste kager jeg kender. Mums.

Hvis du har lyst til at lave en crumble, så kan det gøres sådan her:
Rabarber (8-9 stænger) skæres i stykker på ca. 1 cm. De lægges i et fad og drysses med sukker.
Crumble dej laver jeg af smør, havregryn, lidt mel og brun farin. Jeg har ca brugt 50 gram smør, 2 dl havregryn, ½ dl mel og godt en dl. farin. Jeg laver den på øjemål....

Crumble dejen laves enten i foodprocessor eller smuldres sammen mellem fingrene. Spredes ud over rabarberne og sættes i ovnen ved 200 grader til dejen er gylden og rabarberen bobler.
Her er til 4 personer vil jeg mene....

Jeg kan godt lige flødeskum til, men både creme fraiche og vanille is gør sig godt hertil.

Og så lige lidt billeder fra dagens runde i haven. Kartoflerne titter frem og jeg har i dag sået gulerødder, salat, pastinak og plantet broccoli. Der er chalotte løg i jorden og rosenkål og porrer skal plantes ud når jeg får gjort en plads klar til det. Det er lise for sjælen at kigge på havens herligheder for tiden. Synes du ikke?

3 kommentarer:

  1. Mums, hvor ser din crumble godt ud :-) Jeg elsker også rabarber :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Sanne. Rabarber er godt til meget, men allerbedst til crumble ;-)

      Slet
  2. Den er superlækker - jeg var i tvivl om det var alm. rabarber eller vinrabarber, men lavede den med alm. rabarber i et tærtefad. Jeg måtte love min bonussøn at bage endnu en kage senere denne uge.

    SvarSlet